Loodvervangers (bron: sportvisserijnederland)

Woensdag, 29 augustus 2018

Lood is hard op weg om vanwege regelgeving uit de sportvisserij te worden verbannen. Daarom is Sportvisserij Nederland samen met ministeries, waterschappen en natuurorganisaties bezig om via intensieve voorlichting het gebruik van lood in de Nederlandse sportvisserij te stoppen en het gebruik van alternatieve materialen zoals ijzer, steen, beton, glas en tungsten te bevorderen.

Een beter milieu begint bij jezelf

Eeuwenlang was lood alomtegenwoordig aanwezig in onze maatschappij. Dit metaal zat onder meer verwerkt in waterleidingen, verfproducten, glas, batterijen en accu’s, soldeermiddel, cosmetica, desinfectiemiddel, glazuur, keramiek, kit, lucifers, kleurstof, munitie en benzine. Toen de schadelijke werking van lood in het milieu op de gezondheid van de mens goed duidelijk werd, is het gebruik van lood in tal van sectoren sterk teruggedrongen of zelfs compleet aan banden gelegd.
In de Loodcode van Sportvisserij Nederland wordt daarom ook aanbevolen om lood dat je niet meer gebruikt bij het chemisch afval te deponeren. Het is niet voor niets dat brandstoffen loodvrij zijn en lood ook in veel andere producten is uitgebannen.

Lood en de sportvisserij

Voorsorteren

Ook aan de sportvisserij gaat deze ontwikkeling niet voorbij. Zo wijst alles erop dat het gebruik van lood in de hengelsport op niet heel lange termijn wordt verboden – net zoals dit vanaf 1993 in de jacht het geval is. Om niet af te wachten tot het zover is, zijn diverse partijen binnen de sportvisserij actief bezig met voorsorteren op de toekomstige ontwikkelingen. Zo heeft de European Fishing Tackle Trade Association (EFTTA) de sportvisserij en de marktsector opgeroepen om vrijwillig te stoppen met het produceren, verdelen en gebruiken van lood en over te gaan op het gebruik van loodvrije alternatieven.

'Green Deal'

Sportvisserij Nederland is ook actief op dit vlak. We werken samen met de Nederlandse overheid, diverse hengelsportfabrikanten en -winkeliers aan een zogeheten ‘Green Deal’, om veel meer met loodvervangers te gaan vissen. Zo krijgen we een goed beeld van wat wel en niet mogelijk is met de huidige alternatieven en wordt duidelijk wat er nog moet gebeuren op het gebied van de ontwikkeling van loodalternatieven. Een actieve opstelling in het afbouwen van het loodgebruik en de zoektocht naar alternatieven, moet de sportvisserij op weg helpen richting de totale stop waar het vissen met lood betreft.

Groeiende markt

Een aantal jaren terug waren nauwelijks goede en betaalbare alternatieven voor vislood beschikbaar, maar de markt voor milieuvriendelijke loodalternatieven groeit gestaag. Daarbij is het belangrijk dat deze voor de consument aantrekkelijk zijn – zowel qua looks als qua prijs – en binnen alle sportvisdisciplines kunnen worden toegepast.
Daarbij zijn er twee takken van hengelsport waarbij het aanbod van milieuvriendelijke alternatieven voor lood momenteel al wat groter is dan in andere disciplines: de karper- en zeevisserij. Hierin is gewicht-technisch ook de meeste winst te behalen.

Karpervissen

In de karpervisserij wordt lood veelvuldig gebruikt als werpgewicht en als onderdeel van zelfhaaksystemen. Anno 2017 zijn er in deze tak van de hengelsport al behoorlijk wat milieuvriendelijke alternatieven verkrijgbaar; bijvoorbeeld van steen, staal en beton. Voor het karpervissen nabij obstakels zijn systemen ontwikkeld waarbij het werpgewicht na de aanbeet direct loskomt.

Sportvisserij Nederland en De Karper Sportvisserij Nederland raden het gebruik van dit soort systemen bij het gebruik van een loden werpgewicht sterk af. Mocht je in verband met bijvoorbeeld een wierveld toch een systeem willen gebruiken waarbij je het werpgewicht na een aanbeet kwijtraakt, kies dan altijd een milieuvriendelijk alternatief zoals steen of staal.

Zeevissen

De zeevisserij is de discipline waarin de meeste winst valt te behalen voor het vissen met loodvrije alternatieven. Vooral bij het vissen op de wrakken en langs de pieren en strekdammen wordt doorgaans veel lood verspeeld. Het is daarom met name in die visserijen dat de sector de focus wil leggen op het ontwikkelen van loodvervangers. Veel sportvissers denken dat milieuvriendelijke alternatieven nog in de kinderschoenen staat. Toch zijn er voor zowel de kant- als bootvisserij diverse opties beschikbaar.

Loodalternatieven

Het bevorderen van het gebruik van alternatieven zoals steen, beton en ijzer vormt de basis van de Green Deal Sportvisserij Loodvrij. Dit vergt een intensieve campagne naar de sportvissers om bewustwording en vraag te creëren en tegelijkertijd acties naar de hengelsporthandel om veel meer alternatieven aan te bieden en de verkoop van lood te stoppen. Gezien de veelheid loodproducten, de omvang van de hengelsport en het thans nog beperkte aanbod aan alternatieven zal dit grote inspanningen vergen. Via een intensieve voorlichtingscampagne moet een cultuuromslag en gedragsverandering bijna anderhalf miljoen Nederlandse sportvissers worden bewerkstelligd. De bereidheid lijkt absoluut aanwezig en de eerste reacties zijn positief. Doel van de Green Deal is om het loodgebruik in de sportvisserij – inclusief het gevaarlijke zelf gieten van lood – binnen drie jaar fors te verminderen en vóór 2027 helemaal te stoppen. Bij onvoldoende voortgang zal regelgeving worden ingezet.

Klik hier voor een overzicht van loodvervangers en verkooppunten.