Hengelsportvereniging De Zeelt pakt Molenkolk aan.

Donderdag, 12 september 2019

Tijdens de herindeling van de Molenkolk is het niet toegestaan om de komende weken aan de westkant van de Molenkolk te vissen (zie foto). Zaterdag 21 September zal er door de werkzaamheden helemaal niet gevist kunnen worden. Voor meer info lees het artikel.

Hengelsportvereniging De Zeelt pakt Molenkolk aan.

Zoals u misschien al vernomen heeft gaan wij van hengelsportvereniging De Zeelt uit Millingen aan de Rijn ons viswater de Molenkolk opnieuw inrichten. Na veel en nuttig overleg met de gemeente Berg en Dal is er een mooi plan ontwikkeld om een combinatie mogelijk te maken tussen de sportvisserij voor alle leeftijden en de bijzondere natuur in en rond de Molenkolk. In samenwerking met Rowill grondverzet, De Overhaag hovenier en Schekman elektro techniek zullen we half september aanvangen met de herinrichting. Mediabedrijf BD1 zal de gehele uitvoering vastleggen op beeldmateriaal dat via hun Youtube kanaal te bekijken is.
Het plan omvat grofweg de volgende zaken: uitdiepen van de westoever, aanleggen viskrib voor minder mobiele leden, aanleggen toegangspad met fietsstalling van de CR Waiboerweg, aanleg visbos als schuilplaats voor vissen, nieuwe aanplanting in en rond het water en uitzetten van nieuw visbestand.
Inmiddels is er door de gemeente een ecologisch onderzoek gedaan en heeft de Explosive Clearance Group het water en terrein opgeschoond van munitie en explosieven uit de 2e wereldoorlog. Momenteel zijn we bezig met het uitdiepen van de westoever. Op zaterdag 21 september zal het visbos aangelegd gaan worden en gaan we de waterlelies planten.
Ook zijn wij met de gemeente in gesprek voor een nieuwe huurovereenkomst. Tot op heden mochten er alleen leden ouder dan 64 jaar in de Molenkolk vissen, dit willen we veranderen zodat een ieder met een vergunning van H.S.V. De Zeelt hier mag vissen.
Wanneer de inrichting van het water en terrein gereed is zal er in november of december een nieuw visbestand uitgezet gaan worden. Wanneer deze vis zich goed heeft gehuisvest zal eind 2020 de nieuwe roofvis uitgezet gaan worden.
Ook willen we in samenwerking met Sportvisserij Nederland en de Sint Martinusschool een compleet verzorgde visdag organiseren waar de kinderen de natuur leren kennen en er aan het water gevist gaat worden. Dit allemaal onder begeleiding van viscoaches en vismeesters.
Kortom; als het plan helemaal gereed is hebben we weer een mooi viswater voor alle leeftijden, een mooi stuk natuur en zeker ook een mooie gelegenheid voor de basisschool om hier met de scholieren de natuur in de praktijk te bestuderen.

Tijdens de realisatie kan het voorkomen dat er wegens werkzaamheden niet gevist kan worden.
Houd hiervoor onze website in de gaten. www.hsvdezeelt.mijnhengelsportvereniging.nl

Voor eventuele vragen of suggesties kunt u altijd contact met ons opnemen via de website of via dezeelt@gmail.com

Mochten er nog enthousiasten leden zijn die ons bij de realisatie willen helpen dan kunt u zich aanmelden via ons mail adres of contact opnemen met één van de bestuursleden. Uw hulp wordt zeer op prijs gesteld.

Hengelsportvereniging De Zeelt, Millingen aan de Rijn.